2012. november 24., szombat

Szobaturistás nap - 3 - 1.rész

..pár héttel ezelőtt "hirtelen" felindulásból Szlovákia felé vettük az irányt: barlangos-túrázós napot terveztünk egy ideje - és tartottunk is végül..
Reggel kocsiba pattantunk és minimális eltévedés mellett hamarosan a határ másik oldalán voltunk. Pár kilométeres szakaszt leszámítva végig új utakon mentünk - nem volt gond tartani a menetrendet.. Mert sajnos időhöz voltunk kötve - de erről később.. Az első célpontunk, csak tájékozódási céllal a Gombaszögi-barlang volt. A szalmacseppkövekről híres barlang ép' zárva volt: csoportot vezettek körbe. A parkolóban lévő 3-4 másik autó arról árulkodott, hogy nincs tömeg lent. Egy gyors körbenézésre mindenképp érdemes volt a hely, íme pár kép:

A barlangtól autóba szálltunk és egy szerpentines emelkedő után máris a Szilicei-jégbarlang parkolójában voltunk. A parkolótól ~2km sétaút vezet a barlanghoz, végig a ST (fordított T!) jelzés mentén, fél óra alatt kényelmesen felsétáltunk. Egy kép az ösvényről:
A barlang a legalacsonyabban fekvő jégbarlang, 503m tengerszint feletti magasan található. A vadregényes környezet is megér "egy misét"
- de a barlang is impozáns. Jeget nem láttunk benne, de a kiáradó hűs levegő érezhető volt a barlang szájánál.. A barlang maga:
A barlangtól visszasétáltunk az autóhoz, egy késői ebédre. A rövid pihenő után ismét autóba pattantunk és meg sem álltunk a Dobsinai-jégbarlang parkolójáig (850m). Az utolsó pillanatban érkeztünk: gyors felrohanással szerencsére elértük az éppen induló csoportot. A barlang bejárata 969m magasan található - az út egy részén tanösvény segíti a tájékozódást.
Első írásos említése 1863-ból származik, de csak 1870-ben tárták fel. Hamar nagy népszerűségnek örvendett, elsők között kapott villanyvilágítást 1887-ben. A barlang 1423 méteres hosszából 515 méter, amin körbevezetnek minket ~40 perc alatt. A szavak után a képek, íme (az elsőn a szerző) :

A barlangban tett látogatás után volt időnk kényelmesen lesétálni az autóhoz - és újabb falatozáshoz. Visszaindultunk, hiszen volt még célpont bőven: legközelebb csak a szerpentin tetején álltunk meg pár kép erejéig, Dobsina fölött.
Fotózkodás után továbbmentünk, átmentünk Rozsnyón - majd útközben elhaladtunk az év márciusában leégett krasznahorkai vár mellett. A falu után, az E571/50-s főút mellett található Andrássy-mauzóleumnál álltunk meg legközelebb. A két ágra szakadt főúri család sarja, Andrássy Dénes emeltette felesége és saját (valamint kutyája) céljára, 1903-04-ban. A műemléket francia stílusú kert veszi körbe, érdemes körbejárni és kis időt szánni rá..

A parkból látszik a vár is, íme:

Innen továbbmentünk a ..
(folytatása következik :) )

Itt vannak a képek..
Egy cikk itt..
Minden info itt: utazás előtt kötelező!