2011. augusztus 3., szerda

Túra a Kelet-bakonyi völgyekben

..folytatva a bakancs-betörő túrákat: sok hete a Kelet-Bakonyban jártam. (e túra előtt) Alapvetően két völgy bejárását szerettem volna megejteni, olyan helyeket, ahol már évek óta nem jártam - ezt a nap végére sikerült is elérnem..
Míg szombaton elnökünk róta az ösvényeket, addig én vasárnap mentem arrafelé. Székesfehérváron, "hazai pályán" , a buszállomáson kisebb csoport fogadott: kölcsönösen egymásra csodálkoztunk a Bakonykútiba induló nyugdíjas egyesülettel.. :) Félórás utazást követően hamarosan a kék jelzésen találtam magam, útban a Burok-völgy felé.

A völgybe a régi K jelzésen ereszkedtem le - ma már csak a P jelzés vezet végig a völgy főágán. Íme a völgy talapzata:

A völgy alján sűrűn kidőlt fák teszik kalandossá az előre jutást. Ösvény is van, de néhol csak tájékoztató jelleggel.. :)
A főágban, körülbelül a völgy felénél észak felé tér el a P jelzés, tovább már a P+ vezet. Én az előbbit követtem és tértem át Bükkös-árokba. Kevesebb kidőlt fa itt sem volt, amíg "kikapaszkodtam" a völgyből.
A jelzés hamarosan találkozott - egy padokkal támogatott pihenőnél - a Száraz-kút felől érkező K∆ jelzéssel. Mivel a P hamarosan eltért, így ez utóbbi lett a vezetőm. Hamarosan elértem a Károly-lakhoz, ami egy csodálatos helyen lévő erdészlak. Íme:


A háztól a Hosszú-Kígyósi völgyön keresztül ereszkedtem le az erdei szentély felé.

 















A völgy alján előbb jobbról a P+ jelzés, majd szemből a K jelzés is megérkezik. Ezek csomópontjában található az erdei szentély. Fotózgatás, 2 perces pihenő után továbbmentem a K jelzésen Tés felé. A jelzés elhalad a védett geológiai feltárás mellett: a feltárásban több, korábban ismeretlen puhatestűt találtak. (A témában érdemes dr. Prinz Gyula műveit keresni) A jelzés kikapaszkodik a völgy aljáról egy erdei betonút hurkába, hogy továbbmenjen a Tűzköves-árokban. A hely egy száraz árok, debrő, melynek felső szakasza már völgyszerűen szétterül - nevet is vált. A jelzésbe hamarosan a balról, Hétházpuszta/Királyszállás felől érkező K+ jelzés is beletorkollik. Ez persze azt jelezte előre, hogy hamarosan megérkezem Hamuházhoz. Itt már több túrázóval is találkoztam. A háztól az alig pár lépésnyire lévő Csikling-vár romjaihoz tettem kitérőt. 

















Sajnos a romokból csak a belső torony/épület maradványai ismerhetőek fel, illetve az ezt körbevevő árok. A vártól visszatértem a K jelzésre, tovább Csőszpuszta felé. Egy erdei nyiladéknál hamarosan átértem Veszprém megyébe - majd kiértem az országútra. Tésen az erdei büfénél kávézó, pihenős félórát engedélyeztem magamnak: reggel óta még nem tettem. A lazítás után végigmentem a falun, hogy a túlsó végéről induló P□ jelzésen menjek Várpalota felé. A nyílegyenes és monoton szakasz után a P jelzés érkezik meg jobbról - ez volt az utolsó "segédem" aznapra. A völgy bejáratát ővező, ún. Márkus szekrényének nevezett részt hamarosan a szélesedő Vár-völgy váltja fel. Kb. itt helyezkedik el Bátorkő vára.


















Itt már sokkal több túrázóval, családdal találkoztam: a jó idő és a közeli város: könnyed célponttá teszi a várat - érdemes felkeresni. Innen továbbmentem a P jelzésen, ami hamarosan kiért a völgyből és beért a városba. A szombatot elnökünk a várnál kezdte - én itt fejeztem be:

 
Összeségében sikeres túrát tettem: sikerült tovább gyötörnünk egymást a bakanccsal! :)