2011. április 4., hétfő

Közép-dunántúli Piros Várpalota-Iszkaszentgyörgy I. rész

Először a túra kiírását a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség honlapján olvastam. Tetszett, hogy "szűkebb hazámnak" is van az OKT-n kívül egy hosszabb túrája. 296 kilométer hosszan vezet a piros sáv Zirctől Lábatlanig. Beszereztem az igazolófüzetet az említett szövetségnél (700 HUF) majd április első hétvégéjén elutaztam Várpalotára. A buszról leszállva lesétáltam a várhoz abban a reményben, hogy a pecsétet beszerezzem.

Thury-vár

Ez nem sikerült mert a vár felújítás alatt áll és a látogatás szünetel. A várhoz menet viszont láttam egy krimót ahová visszatérve a pultos hölgy készségesen beütötte a céges bélyegzőt (Bányász söröző). Megkerestem a P jelzést és elindultam Inota felé. A városból kiérve egy villanyoszlop sor alatt halad az út erős aljnövényzet kíséretében. Ennek következtében az első 100 méter után rendesen "kipingálta" a vádlimat a növényzet. Inotán Bátor csobbant egyet a víztározóban, majd leértünk a faluba, ahol egy igen tetszetős söröző fogadott minket. Ahogy a klasszikus szólna "megjártam már több száz kocsmát nem szeretem a cukrászdát" de itt letettem az állam. Igényesen berendezve mérhetetlen mennyiségű "röviddel" beraktározva. De hát messze volt még Iszka. A Hideg-völgy keresztezése után megkezdtem az emelkedést a Baglyas-hegyre.

Baglyas-hegy 363 m
Felfelé menet láttam leánykökörcsint is ami ritka védett növényünk (eszmei érték: 10.000 Ft). A Bakony eme része erősen szubmediterrán klímájú ami a növényzeten is megmutatkozik. A gyenge minőségű dolomittalajon szárazságtűrő növények telepedtek meg. Az itteni erdős területeket is főként szárazságtűrő tölgyesek borítják. A csúcsra felérve "csúcsfotó" majd bélyegző hiányában a felállított kopjafa évszámát és feliratát lejegyeztem. A kilátás pedig íme:


Lefelé menet kicsit elkevertem mert nyílt terep lévén a jelzések nem sűrűn vannak. Ahogy beértem a Sár-horogba a friss jelzések vannak felfestve egészen Csór határáig. A horgoknak a vízfolyással nem rendelkező völgyeket hívják errefelé. Egy kép a Száraz-horogról:

Száraz-horog
Csór határát elhagyva a jelzések ismét ritkássá válnak, de az Iszka-hegy adótornyához viszonyítva lehetett tájékozódni. Elhaladtam Leányvágó üdülőházai, majd a kőbánya mellett és máris a Piramita tornya alá értem.

Piramita
Innen a kastély kertjén keresztül értem be Iszkaszentgyörgyre. A pecsétet a Patkó Presszóban találtam meg 200 méterre a mohai elágazástól.
Egy jó tanács a végére. A szakasz 90 %-ban nyílt terepen halad ezért ha módunk van rá ne a nyári hónapokban induljunk neki. Természetes vízvételi lehetőség, karsztos terület lévén zéró. 

A túra képei itt.