2013. január 2., szerda

Közép-dunántúli Piros - Mór-Oroszlány V.rész

Az év záróakkordjaként jöjjön a 2012-es év utolsó túrája. Ismét a KDP újabb szakasza következett. December 28-án reggel indultunk (Paszta, Laca, Bátor) busszal Mórra, a cél Oroszlány volt. A táv 21 km volt, a szintemelkedést passzolom, de jórészt csak a túra elején volt amíg felértünk a Vértes fennsíkjára. A P jelzés itt a hegység Ny-i oldalán halad végig. A Vértes főleg dolomitokból és mészkövekből épül fel, fennsíkját a törések mentén bevágódó völgyek és medencék szabdalják. Rendkívül változatos növényvilágában és állatvilágában közre játszik, hogy a déli lejtők mediterrán jellegűek, az északiak pedig atlantikusak. Jó példa erre a Fáni-völgy, ami fokozottan védett természetvédelmi terület, de a Vértes nagyobb része is tájvédelmi körzet. A már említett kaptató után felértünk a fennsíkra, majd rövid ideig egy erdészeti úton haladva értük el a Lipa-kúti-völgyet.

Lipa-kúti-völgy
Ereszkedés következett, majd elértünk egy "őztelepre", ahol az egyik őzbak a Bátort meglátva helyből átugrott egy 2,20 m-es kerítést. Mint utólag kiderült direkt volt leválasztva a többiektől, úgyhogy elnézést kérve az akciónkért gyorsan továbbálltunk.

Őzike
Hamar elértük Pusztavám ipartelepet, ahol pecsételni kellett. Hosszas dörömbölés után a Budalakk-nál a biztonsági őrtől megkaptam a stemplit (Ha kiértek az erdőből jobbra egy száz méter a porta). Továbbhaladva elértünk egy bányatavat, ahol először csak a Bátor csobbant egyet, majd csatlakozott hozzá a Paszta is a 0 fokos vízben.

Jégtörők
A fürdőzés után tovább haladtunk Oroszlány felé. Jó tempóban értük el  a szentgyörgyvár-pusztai elágazást, innen már egyenes út vezetett a cél felé.

Oroszlány felé
Elhaladtunk még egy bányató mellett, majd rövidesen beértünk Oroszlányba. A busz indulásáig pecsételő helyet kerestem (vagy nem volt, vagy nem akartak adni) mire végre egy étterembe kaptam. De szerencsére még így is belefért pár sör a megállóhoz közeli krimóban.