2011. augusztus 6., szombat

Hochschwab - Pünkösd Ausztriában

Elég kései a bejegyzés, ami főleg az én lustaságomnak tudható be. Pénteken lendültünk neki az útnak négyen, Norbiék szombat reggel érkeztek a szállásra. Volt már előzőleg egy-két bejegyzésünk az Alpokról, de nem ejtettünk szót a kialakulásáról. Az Alpok története a Tethys-geoszinklinális kialakulásával kezdődött. A mezozóikumban  több ezer méter vastag üledék halmozódott fel, 2 medencében amit egy keskeny szárazföldi híd választott el egymástól. A kréta időszak végén a dél felől jövő erő hatására fokozatos felgyűrődés indult meg. Az Adriai-őstömb az üledéksort nekinyomta az északi előtér kristályos részeinek. Az ezt követő időszakban lepusztulás következett be aminek hatására a középső-miocénra úgy nézhetett ki az Alpok, mint a Dunántúli-középhegység. A pliocénban az erős kiemelkedés hatására kialakult a magashegységi domborzat, majd következett az eljegesedés, mely következtében alakultak ki a gleccserek, amik  napjainkra sajnos erőteljesen visszahúzódtak. De térjünk vissza helyszínünkhöz. A Hochschwab az Osztrák-Mészkőalpok része amihez hozzátartozik még az Enns-völgyi-alpok, a Schneeberg és a Rax. A felsorolt hegységek rendkívül gazdag karsztos formákkal rendelkeznek. Karrmezők, karrlejtők, töbrök és több száz méter magas sziklafalak színesítik a tájat. Szombaton városnézős programot tartottunk és lementünk Bruck a. d. Murba illetve Kapfenbergbe.

Bruck a.d. Mur főtere
A két városban sikeresen elütöttük az egész napot. Másnap ahogy ez ilyenkor lenni szokott elromlott az idő. Gábor, Bátor, meg én (Laca) elindultunk az Fölzklamm-ba autóval, ahonnan utunk indult a csúcsra. A kezdeti  könnyed emelkedő után, hamar egy brutálison találtunk magunkat. Lassan elhagytuk az erdőhatárt és kiértünk a nyílt terepre.

Herzer hütte felé
Elérve a Herzer hüttét mondtam a Gábornak, hogy egy Puntigamert mindenképpen lenyomok, mert már csak egy lapát földet kéne rám dobni. Fél óra ejtőzés után felmentünk a Seetal-t a Fölzalm-tól elválasztó gerincre. Innen már előtűnt a Voisthaler Hütte.

Voisthaler Hütte
A menedékházban megkérdeztük, hogy a kutyával melyik út járható mert erősen aggódtam  a Bátor miatt. A Graf Meran Steig-et javasolták úgyhogy arra indultunk tovább.

Előttünk a cél
Erős kapaszkodó következett...

Felérve a Hochschwab fennsíkjára totális ködben találtuk magunkat. A látótávolság 50-100 méter között ingadozott. A Schiestl Hütténél ismét rövid pihenő, majd nekivágtunk az utolsó szakasznak. A tájékozódás az sűrű köd miatt elég nehézkes volt.

Ködben
Felfelé menet találkoztunk egy magyar csapattal akiktől megtudtuk, hogy a csúcs kb. 10 percre van. Felérve a csúcsra gratuláltunk egymásnak, pukkantottam egy sört amit az ott üldögélő osztrákok mosolyogva nyugtáztak.

Hárman a csúcson 2277 m
Lefelé menet 2000 méteren találkoztunk Norbival. Sietősre vettük a tempót, hogy sötétedés előtt leérjünk az autóhoz. Fölzalm-ba érve ismét a k**va tehenek elől kellett futnom - mint Grazer Bergland -ba - mert a Bátort betámadták a bikák. Végülis egy törpefenyvesen keresztül kikerültük őket, így megnyílt az út az autó felé. Még világosban értünk le a parkolóba.

A túra fotói itt és itt.