2012. április 2., hétfő

Keresztül a Vértesen - 1

..idén csak egy túrán vettem részt eddig: éppen ezért idejét éreztem annak, hogy több napos kalandra induljak. A hosszú, négynapos hétvége adta magát, "csak" a helyet/helyszínt kellett eldöntenem. Korábbi lakóhelyemről a Vértes könnyű préda volt - régen is jártam erre - így adott volt, mint lehetőség.. A praktikum is mellette szólt: ha bármi gond lépne fel: egy órán belül tömegközlekedésre tudok pattani. (erre persze nem került sor) Szóóóóval amíg elnökünk a Balaton partján izzadt, addig nekivágtam. 
Péntek reggel 9 órakor érkeztem meg a vonattal Szárligetre. Itt a klasszikus filmből is ismert úton indultam el én is - mint már sokszor korábban.. A Birka csárda felé haladva visszatekintve még látszott a Gerecse tömbje. A pusztán a tucatszor járt úton mentem tovább Csákányospuszta felé. Az alsó tábor csendes volt, de a háznál  láttam pár turistát. A ház után nem sokkal a K+ eltér jobbra - így elkerüli a Mária szakadékot. Én nem így tettem, persze.. :) A szakadék a számomra jól ismert és mindig kedves képét mutatta:
 
A völgy felső szakaszán visszatér a K+ jelzés - ahonnan csak pár lépés távolságra van a körtvélyesi erdei temető. Az évszázados sírok békében nyugszanak a fák alatt...
 
A temető után a K jelzés kiér a betonútra, majd pár lépéssel később jobbra kanyarodik - és továbbmegy Vitányvár felé. Kedvenc váram későbbre tartogattam - de végül törölnöm kellett a látnivalók listájáról.. :( A K+ jelzésen Körtvélyespuszta felé mentem, ami csendes volt, egy lelket sem láttam a házak között, a kápolna is zárva volt.
A házak között a jelzés a Macska-bükk felé vezetett - itt-ott nagy sárban dagonyáztam.. :( A csomóponthoz közeledve hallottam a fakitermelők zaját, velük pár perccel később, a P jelzésen találkoztam, útban Körtvélyes felé. Az egyenes, könnyen járható ösvényen hamar odaértem a "kilátó" tövébe. A tetején találkoztam két másik túrázóval, akik Szár felől jöttek a P jelzésen. Pár képpel később már a PP∆ mentem - de hamarosan csak az utóbbit követtem. Aztán ott, ahol P+ keresztezi: toronyiránt belevágtam a sűrűbe, a Sulpeter-árok irányába. Ennek végén, a régi kisvasút nyomán kiértem az erdei betonútra. Ezen egy "félkört" mentem a Fáni-völgy irányába, majd egy balra tartó ösvényre léptem, ami a Kis-Fáni-völgybe vezetett. Irányt tartva, hamarosan megérkeztem a S jelzésre és a völgy bejáratához. Itt pihentem egy keveset, egy csoki is belefért.. A völgy fokozottan védett természeti terület: a jelzett útvonalról letérni tilos! De nem is kell: a betonút végigvezet és a fák engedik megmutatni a völgy szépségeit.. A könnyű séta eredményeképp hamarosan a Hirczy emlékműhöz érkeztem, majd egy kanyarral később már az Ördög szószéke fogadott:
 
A szikla tövében a Fillér árok felé vezető betonútra tértem rá, ez vezetett Várgesztes felé. A S jelzés szerencsére hamar letér balra, a Bodzás-árok irányába:
 
A jelzés aztán elvezetett a faluhoz, de nem be: ugyanis a falu szélén találkozik előbb a K+ jelzéssel, majd a vár tövében a S□ jelzéssel. (ez utóbbi Vérteskozma felől jön) A csomóponttól toronyiránt felmentem a várhoz. Itt már jóval több turistával és túrázóval találkoztam, OKT teljesítőkkel is. Időben jól álltam, ezért egy 20 perces pihenőt engedélyeztem magamnak. A csoki és a fröccs jót tett.. :) Jaj, azért egy kép, a várról is:
 
A vártól "lerohantam" a kőfülke felé, majd a K jelzésen a Cseresznyefa-hajtás felé mentem. Hamarosan megjött a K□ balról (szintén Vérteskozma felől) - ez jelezte, hogy kiértem a Német-völgyből. A műúton átkelve pár lépés csak Kőhányáspuszta. Itt váltottam pár szót a fent említett OKT-s csapattal, lefotóztam Fülest, majd
visszaléptem a K jelzésre, hogy továbbmenjek Mindszentpuszta felé. Útközben még találkoztam pár túrázóval, aztán a pusztáig már senkivel. A jelzés könnyen követhető ösvénnyel halad, kellemes séta. Kicsivel később már a Csákivár (vagy: Oroszlánkő) tövében voltam. Amíg a zsákom kipihente magát: felkapaszkodtam a KL jelzésen romokhoz. A régi emlékekhez képest jóval több látszott a falakból:
A vártól pár lépésre van a betonút: ezen tempóztam tovább. Hamarosan betér balra a K jelzés: ezen mentem a puszta felé. Úgy fél órával később, a tervezett időpontban megérkeztem. Gyors táborverés, főzőcske - és már aludtam is.. :)

(folytatása következik)

A nap képei itt..
Egy hasznos cikk itt..