2011. május 29., vasárnap

Zempléni hegyek között - 2 - OKT

(az előző túra folytatása)

..vasárnap reggel kipihenten ébredtem, a sátorból kilépve a füzéri vár látványa fogadott: 
Reggeli, sátorpakolás volt a program - csakúgy, mint előző reggel.. A hátizsákot a parkoló mellett hagytam, csak fényképezőt és kulacsot vittem magammal a vár "meghódításához". Visszaléptem a Vár-forráshoz vizet "vételezni", majd felsétáltam a széles úton a várhoz. A régi feljáróig lehet így haladni: egy modern híd várja a látogatót - rövidesen átépül. A parkolóban és a pénztárban lévő különböző információk alapján: nem volt meglepetés, hogy a vár zárva volt még. Telefonos érdeklődésemre a várkapitány 10 perc türelmet kért. Addig fotózgattam, majd amikor meghallottam az autózúgást: visszasétáltam a pénztárhoz. Íme a Milic-csoport a várból:
A "várkapitánnyal" és feleségével elbeszélgettem a helyreállítási munkálatokról, a túrázásról, az egyesületről és mindenféléről. Végül mindketten feljöttek velem vissza a várba - eredetileg "csak" a kulcsot bízták volna rám.. A várról itt mindent el lehet olvasni. Legnagyobb, nem hadászati jelentősége, hogy a mohácsi csatavesztés után itt őrizték a koronát.
"Természetesen" ezt a várat is az osztrák katonák tették lakhatatlanná.. De ha ezen túllépünk, akkor csodálatos körpanoráma fogadja az embert.
Sok-sok kép után lassan távoznom kellett. Pár apróságot azért vettem, a bélyegzés mellé... Időközben egy csoport is "befutott" - később a parkolóban még eggyel találkoztam. A zsákot felkapva lesétáltam az aszfaltúton, a zsidó temető mellett. Így értem a falu kocsmájába, ahol egy menüt kértem. Kis fújás után továbbindultam. A kék végigmegy Füzéren, csak a legutolsó háznál tér le jobbra. Itt egy gázlón átkelve kell továbbhaladni Füzérkomlós felé. A jelzés hamar kiér az Akasztó-hegy alól a Komlósi-völgybe. Visszatekintve még látszott a vár - körbevéve a hegyekkel:
Ez a látvány még sokáig kíséri az embert - érdemes megnézni.. :) A feszület után a jelzésen továbbmenve, hamarosan beértem a faluba. Itt nem álltam meg, csak pár képet készítettem. A klasszikus filmben ép' indulóban van a kisvasút - nos ennek ma már hűlt helye. Mindössze egy tábla és egy mozdony jelzi, hogy valaha itt ért véget.. Egy képen összefoglalva a közelmúlt, távolmúlt és az ősidők:
A töltésen megy tovább a kék - csak ma már sínek nélkül.. A könnyű úton gyorsan haladtam, délben értem el a Nyíri patak hídját.
Itt kis csokievés, pihenés volt a jutalmam.. :) Ekkor találkoztam a túrán egy kéktúrázóval is - ekkor még nem tudtam, hogy ő lesz az egyetlen a 6 nap alatt.. Továbbmentem a töltésen. Hamarosan kereszteztem a Nyíri-Kisbózsva országutat. A falu fölött a temetőnél fújtam egyet, mielőtt továbbmentem volna. (ideális sátrazóhely!) A két településrészt ma már betonút köti össze - ezen kell továbbmenni Nagybózsva felé. Itt pecsételés, majd a szikla megtekintése volt a "program".
A szikla mögött, présházak mellett, a jelzés betér az erdőbe, egy vízmosásos kapaszkodóval vezeti át az embert a Szuha-völgybe. Íme a vízmosás:
A patak mentén ereszkedve értem be Kishutára. Sajnos a megállóhelynél lévő kocsma zárva volt, így "szárazon" kellett továbbmennem az aszfalton Nagyhuta felé. A betonút megtévesztő: kb. 100m emelkedéssel ér be a faluba.. Itt kis pihenőt ejtettem meg a pecsételés után: jelzem, hogy ideális sátrazóhely a buszmegálló mögötti placc..
A faluból a jelzés meredek kapaszkodóval megy tovább, felérve érdemes figyelni, hogy mikor kell letérni a Hollós-völgybe. A völgy eleinte inkább árok, csak később lesz egyre szélesedő patakmeder.. Így értem ki a Margit-kúthoz. Kb. ekkor lett térerő is, így aztán telefonáltam, hogy szállást foglaljak - jobb későn, mint soha.. :) Szerencsémre lett - mire a vendégházhoz értem már be is fűtött nekem a falugondok. Vagyis beértem Vágáshutára - az utolsó "huta"faluba a túra során. A falu szerkezetileg három részből áll: Dolina (a völgyben) , Kispart és Nagypart.
Kis pihenés, fürdés után az utóbbi felé vettem az irányt - itt található az egyetlen panzió a faluban - ahol vacsorázni szerettem volna. Sajnos erre nincs lehetőség, miként bolt sincs a faluban - erre készüljön, aki erre jár.. :( "Cserébe" szép alkonyi képeket készíttem, lezárva a napot..

A klasszikus film itt nézhető meg.
A képek itt érhetőek el..