2013. november 3., vasárnap

Közép-dunántúli Piros - Gerence-völgy (Odvaskő)-Eplény VI.rész

Több mint egy éve hogy itt, félbehagytam a Bakony utolsó szakaszát a KDP-ból. Bátorral duettben reggel autóba pattantunk és Veszprémig meg se álltunk. Itt buszra szálltunk majd Zirc érintésével, Odvaskőig mentünk. Azért hadd jegyezzem meg itt, hogy 2000 HUF volt kettőnknek a jegy erre a szakaszra. Autóval simán meg lehet járni ennyiből oda-vissza. Ennyit a tömegközlekedésről... Reggelivel indítottunk, majd bevettük magunkat az erdőbe. A Vörös János-séd völgyében kanyarogtunk Pápavár felé. A völgy fokozottan védett természetvédelmi terület, ezt kéretik figyelembe venni. Néhol fejmagasságig érő aljnövényzet volt, de csapás volt közte. Két lápos tó mellett is elhaladtunk.

Elértük a Franciavágási Erdei Vasút  régi nyomvonalát. A volt vasúti pályán vezetett az utunk egészen Pápavárig. A bevágások, töltések, hidak maradványai mai felfedezhetőek.

A régi kisvasút töltése
És itt történt hogy a semmiből két szarvasbika vágtatva érkezett meg elénk. Kb. egy 100 méterre voltak tőlünk. Ők is és mi is meglepődtünk. Egy fél percig csak néztük egymást, majd az egyik elindult a másik meg követte. Azért picit bedaráztam mert tényleg közel voltak.

A kép bal felső sarkában a szarvasbika
A rövid affér után továbbhaladtunk. Elértük az K jelzés kereszteződését Pápavárnál. Rövid pihenő után folytattuk utunkat az Augusztin tanya felé. Hamarosan elértük Öreghálást. Közben az eső is eleredt. Leértünk a Gella-patak völgyébe, ahol két magyar szürke marha bika várt ránk. Mondom remek, úgy néz ki ma ilyen nap van.... Észrevétlenül kikerültük őket, majd egy mezőn átkelve felkapaszkodtunk a Középső-Hajagra. A gerincen átérve jutottunk le az Augusztin tanyához.

Augusztin tanyánál
Az igazolás a ház ajtóján van kihelyezve, egy sárga tasakban, oldalról betudtok menni az udvarba. Innen már csak 7 km volt Hárskút a célállomás. Bátor valami irdatlan tempót diktált lefelé. Alig bírtam követni néha. Kiértünk az erdőből, feltűnt Hárskút, meg 5 pásztorkutya. Kétszer akkorák voltak mint Bátor. És csak jöttek felénk, rohanva. Elkezdtem üvölteni a juhásznak, hogy csináljon már valamit a kutyáival. 3 visszavonult, de még így is maradtak ketten. Közel voltak már amikor az egyikre ráordítottam, hogy takarodj, mire kettőt hátraléptek. Bátor meg szart segíteni..

Pásztorkutyák
Egy széles föld úton értünk be Hárskútra, bőven a busz indulása előtt. A 28 km-t lenyomtuk 5 óra alatt, hála Bati eszeveszett tempójának. A Hárskút-Eplény szakaszt már korábban teljesítettük télen.

Papod 644 m
A túrán a jelzések jók, nemrég festették fel őket. Én személy szerint nem tévedtem el és csak egyszer kellett használnom a térképet.