2012. szeptember 16., vasárnap

Kéktúra a Gömör-Tornai-karszton - 1

..akár copíszpélhetném is a korábbi bejegyzést, de talán jobb, ha a friss élményekről olvasnak a látogatók..:)

Az augusztusi hosszú hétvégét kihasználva vettük a "sátorfánkat" és leutaztunk Bódvaszilasra, hogy teljesítsük az OKT Gömöri-karszton átvezető szakaszát. (mint ismert, túratársam kissé el van maradva az OKT-ben, ezért jártam újra a szakaszt) A vonatunk szerencsésen csatlakozott, majd Miskolcon sikerült átszállnunk a "vicinális"ra. Kezdetét vette a közel másfélórás száguldás... A sebességet szerencsére a táj kárpótolja, a vonat a Bódva völgyében halad Szlovákia felé. Íme egy kép a tájból:
Hamarosan feltűnt az Esztramos hegy jellegzetes formája is,
végül megérkeztünk a célállomásra.
A faluba érkezve pecsételés az állomáson, majd késői reggeli (=inkább ebéd) a közeli kocsma teraszán. Közben 1-2 fröccs is legurult, de csakis a kánikula miatt..:) A megérdemelt pihenő után nekikezdtünk a kéknek.
A jelzés a település fő utcájáról az iskolánál kanyarodik le a hegy felé: elég sokáig házak között vezet. A falu végén a frissen épült záportározót megkerülve léptünk be az erdőbe. Emelkedő várt ránk, közel 400m szintkülönbség a következő pecsétig. Ilyen emelkedőn értünk el hamarosan a Barlangkutató-forrásig. Itt pár korty, fotó, majd továbbmentünk. Hamarosan felértünk a Kerek-hegy mögé, majd pár lépéssel később pedig a Pócsa-kői víznyelőhöz. Az ösvényen tovább emelkedve értünk el a Meteor barlangig. A zsombolyban kezdődő barlang az ANP szervezésében látogatható - érdemes felkeresni..
Továbbmenve az ösvényen kellemes erdőrészre értünk - hamarosan pedig feltünt a Szabó-Pallag erdészház. Pecsételés közben váltottunk pár szót a szemből érkező kéktúrázókkal is. A ház a legutóbbi alkalom óta nem pusztult jelentősen, de a régmúlthoz képest igen.. :( Egy friss kép  házról:
15 perccel később útra keltünk. A kék egy jó darabon töbrök között kanyarog egy erdei úton, csak pár kilométerrel később fordul be a Bába-völgybe. Ennek alsó végén "rendetlen" kéktúrázók lettünk, kis kitérőt tettünk a Csurgó-forrás felé, majd a Lakatos-forrás felé mentünk tovább. Innen a PL jelzésre váltottunk, ezen kezdtük meg a kapaszkodást Szádvár romjaihoz. Előbb az alsóvárnál álltunk meg pár kép erejéig,
majd hegytetőn a várnál.
A hegy tövében, a Lovag-réten a KL is becsatlakozott - az emelkedőn pedig további családokkal is találkoztunk. A feljáró egyik kanyarjában letettük a zsákokat, ennyi pihenés nekik is jár.. :) A vár régen így nézhetett ki:
Mára, a két évvel ezelőtti állapotokhoz képest az épülés/helyreállítás jeleit mutatta. A táj persze most s csodálatos volt:

Közkívánatra fészbúkos fotó is készült a csapatról.. :) Ennyi  élvezkedés után visszatértünk a zsákokért, majd tovább ereszkedtünk. A rétről  KL, majd a K egy hatalmas félkört tesz meg, ezen mentünk tovább Derenk felé.
A kék hamarosan keresztezi a K+ jelzést, ezen mentünk tovább. Pár perccel később már a tótoknál voltunk.
Miután átintegettünk nekik, visszatértünk az emléktáblához, ahonnan a falu romjai felé vettük az irányt. Az alkonyi fények különös, szép hangulatot adtak a szomorú sorsú faluba érkezésnek.. Az iskola épületénél letáboroztunk, megvacsoráztunk.
Lefekvés előtt egy rövid sétára indultunk, a temető felé vettük az irányt. Pár képpel később már ereszkedtünk a falu fő utcája felé, hogy visszatérjünk az iskolához. Az élményekben gazdag nap után senkit nem kellett ringatni..:)