2011. április 14., csütörtök

Pótvizsga a Börzsönyben

FIGYELEM! A beszámoló 2010-s adatokat tartalmaz!

..nem kell megijedni: a cím nem egyetemi vagy középiskolai élményre utal.:) Meglepő módon: túrázásról lesz szó - ezúttal is - a Börzsönyben. A tavasz beköszöntével talán jól fog esni egy nosztalgikus beszámoló..:) Mivel havas, téli túrán régen vettem részt, ezért aztán egy lájtos, egynapos túrát szerveztem magamnak. Szégyen vagy sem, de attól még tény: az OKT füzetbe Nagy Hideg-hegyen elfelejtettem mindkét oldalon bélyegezni - ennek pótlását tűztem ki célul. (holott a hegységben is és a csúcson is jártam jópárszor..:( :)  )
Szombaton, kora reggel már Szokolya állomásán igazgattam a felszerelést magamon. Innen a P jelzésen vágtam neki a téli erdőnek, Királyrét felé.
Eleinte viszonylag gyorsan haladtam - kitaposott ösvényen mentem, egészen a kőfejtőig. Innentől magamnak kellett küzdenem az "elemekkel" - egészen a Kovácsoknak nevezett erdőrészig. Itt ér ki a jelzés egy erdei dózerútra, ami szerencsére kitaposott volt.
Az öröm nem tartott sokáig, alig 500m halad a P ezen az úton. Ráadásul "vad" emelkedésbe is kezd (egy kanyarkombinációval nehezítve) , amint a Hegypó-árokból felkapaszkodik a Szőlő-hegy oldalára.. Így értem ki a Széles mezőnek nevezett részre, ahol már könnyebben haladtam előre. Hamarosan találkoztam a Z jelzéssel, ami egyben azt is jelentette, hogy megkezdtem az ereszkedést Királyrétre.
A csomópontról pihenés nélkül mentem tovább a P jelzésen, a Taxi-nyiladékban felfelé. Az Ötperces-pihenőnél sem álltam meg fújni, mivel tudtam, hogy nemsokára szintben megy tovább az útvonal a Magas-Tax (740m) csúcsa körül.
A Grófi úton körbeérve már találkoztam túrázókkal, sőt a rét felé haladva már hallatszott némi  gyerekzsivaj is. Ilyen a ház és a rét télen:
A házat megkerülve tovább folytattam felfelé, a csúcsra törve. Ahol aztán többtucatnyi síelő, szánkózó ember fogadott - tisztára, mint a filmeken.. :)
A pót-pecsételést követően, a sísáncon leereszkedve, a KP jelzésen mentem tovább, a Rakodónak nevezett csomópontig. Sajnos a hótaposás elég sok időmet elvette, így ekkora már látszott, hogy a Csóványos meghódítása és a vonat elérése együtt nem fér bele.. :( Ennek "örömére" fotózgattam, majd nekiindultam a Ko jelzésen. A Páfrány út az Égés-hegy oldalán halad körbe, a Bagoly-bükk gerincére.
A jelzésről hamarosan letértem a Szén-patak völgyébe, a K□ jelzésen. Ez gyorsan és meredek lejtővel vezet le a Spartacus kulcsosház felé. A háztól az erdészeti betonúton mentem egy keveset a Z□ jelzésen, Királyrét felé. Hamarosan balra mentem el, hogy a másik betonutat keresztező K jelzéssel találkozzam.
Az úton aztán "vágtázni" kezdtem, hogy elérjem a vonatomat Nógrádon. A faluhoz közeledve zúgást hallottam - hamarosan pedig egy traktorral és három helybelivel találkoztam: a platón utazva jutottam el végül Petőfi-telepig. Visszatekintve, ilyen hegység:
Pár fotóra még futotta, de aztán a teleptől a faluba érve messziről megláttam, hogy engedik le a sorompót - sovány koca vágtában értem el a vonatom.. :)

Összeségében sikeres és hasznos túra volt - érdemes utánajárni! :)
Aki pótvizsgára szorulna a jelzéseket illetően: kattintson! :)
A képekért ide kell benézni! :)