2013. augusztus 6., kedd

Ankogel-Berchtesgaden túra

Viszonylag rövid 6 napos túrán vettünk részt Petivel, természetesen saját szervezésben. Terveink között szerepelt az Ankogel és a Hochalmspitze megmászása, végül is az utóbbi elmaradt. Helyette viszont két szurdokot is meglátogattunk Karintiában és az utolsó nap ellátogattunk a "Sasfészekhez" Berchtesgadenba. Kedden délelőtt indultunk Szfvár-Graz-Klagenfurt-Mallnitz útvonalon. Menet közben megálltunk a Wörthi-tónál. Este felé érkeztünk Mallnitzba. Rövid keresgélés után és némi segítséggel megtaláltuk a campinget (a vasútállomás után balra az első utca). A 2013-as nyári árak 8 Euro/éj, férőhelyek száma kb. 12 placc. Másnap leugrottunk Obervellachba meg körülnéztünk Mallnitzba. Csütörtökön délelőtt felmentünk az Ankogelbahn-al a Hannoverhaus-ig. (oda-vissza 24 Euro). Dél körül indultunk el az Ankogel-re.

Ankogel
1 órás keverés után ami az én hibámból adódott, Peti visszafordult. Megbeszéltük, hogy megvár a Hannoverhaus-nál, én meg megpróbálom megmászni a hegyet. Nagyon meleg volt felfelé hála a déli fekvésnek. Közvetlen az Ankogel alatt kell felfelé venni az irányt. A hómezőn átérve az út jobbra fordul a Klein Ankogel irányába. Felérve az előbb említett mellékcsúcsra már csak a végső csúcsgerinc van hátra.

Csúcsgerinc
Óvatosan lépkedve a széttöredezett gerincen, lassan felértem a csúcsra. Közvetlen a csúcs alatt a kezeket is kell használni, nagyjából I-es fokozat nehézségű, csak minden mozog.

Ankogel 3246m
Egy negyedóra múltán elindultam lefelé, a nehezebb részen átérve tudtam gyorsítani, hogy elérjem az utolsó felvonót. A hómezőt elérve "lesíeltem" rajta, úgyhogy viszonylag hamar leértem. Bőven az utolsó felvonó indulása előtt ott voltam a Hannoverhaus alatt. El is fáradtam rendesen, meg a Nap is megcsapott is kicsit. A campingbe visszaérve következett a jól megérdemelt sörözés. Másnap elég rendes izomlázzal kínlódtam, de ellátogattunk a Raggaschlucht-ba. 1,5 óra a végig járása kiépített lépcsőkön, hidakon.

Raggaschlucht
A szurdok Flattach nevű település fölött található. A belépő 6 Euro. Az estét a campingbe a magyar különítménnyel beszélgetéssel töltöttük. Másnap ismét szurdoktúrán voltunk ezúttal az Obervellach fölött lévő Groppensteinschlucht-ot látogattuk meg. Más jellegű mint az előző napi volt. Jóval szélesebb, és itt-ott fürödni is lehet benne.

Groppensteinschlucht
A belépő ide is 6 Euro. Azért is írtam le mindenhová a belépők árát, mert létezik egy Karnten Card nevű kedvezményekre jogosító kártya. A általam említett helyek mindegyike - kivéve a camping - ingyen vehető igénybe és még kb. 100 helyen elfogadják. Az ára 1 hétre 1 felnőttnek 36 Euro. Gyakorlatilag 2 felvonóval vissza is jön az ára. Mi sajnos későn kapcsoltunk és már nem érte meg kiváltani. Az utolsó nap délelőtt Mallnitz-Obervellach vasútállomáson felraktuk az autót a vonatra ami átvitt minket a hegység északi oldalára. Ezzel kikerültük a két fizetős alagutat a Villach-Salzburg autópályán és megspóroltunk kb. 90 km utat is. Az ára 17 Euro, de nekünk ingyen volt mert nem tudták lehúzni a bankkártyánkat, a pénztáros meg kedvesen felengedett minket. Köszönjük ÖBB!!! :). A vonatozás után robogtunk Berchtesgaden felé, ahol a Kehlsteinhaus megtekintése volt a program. A házat Albert Speer tervei alapján készítették Hitler számára. Hitler az 50. születésnapjára kapta ajándékba Martin Bormanntól. A felvezető úton csak busszal lehet közlekedni. A belépő kb. 16 Euro volt. A ház 1834 méteren fekszik. Az utolsó 134 métert az eredeti! lifttel lehet megtenni. Természetesen fel lehet gyalogolni is röpke 4 óra alatt.

Kehlsteinhaus (Sasfészek)
1 óra eltöltése után leindultunk, mivel a felérkezéskor meg kell adni melyik busszal akarunk lemenni. Az autónkhoz visszaérve hazafelé vettük az irányt. Kb. este 11-re értünk haza, a mozgalmas 6 nap után.